söndag, januari 17, 2010

Politik och fotboll

Det finns en bild som beskriver förhållandet mellan det vi vet och det vi saknar kunskap om.
Det illustreras med två cirklar





Om vår samlade individuella kunskap ryms inom denna cirkel så symoliserar cirkelns omkrets gränsen till det vi saknar kunskap om och som finns utanför.














Om kunskapen är större blir cirkeln större, omkretsen större och därmed kanske medvetenheten om hur mycket det är som man inte kan.
En intressant bild att fundera kring. Men det kanske är så att kunskapen om vad man inte vet är proportionerlig oavsett om man har kunskap om mycket eller lite?
Oj vad det blev krångligt.

Hur som helst, söndagsfrukost skapar ofta tid att läsa lite extra över morgonkaffet och jag hittade en intressant artikel i SydSvenskan om lagkaptenen i Kalmar FF, Henrik Rydström, som i sin blogg går till attack mot främlingsfientlighet och rasism, i Kalmar delvis personifierad av gruppledaren för SD i Kalmar.

"– Som fotbollsspelare förväntas man vara en teflonplatta, man förväntas inte ha politiska åsikter. Jag är ju hyfsat samhällsintresserad och hade läst att Sverigedemokraterna putsat bort de värsta avarterna. När jag läste på lite i deras egna skrifter blev jag väldigt förvånad. Det var extremt. Allt handlar om att dela in människor i vi och dom."

"– Vissa tycker att jag är en äppelkäck moralist. Jag förnekar inte att det gnisslar ibland när kulturer möts, men vad fan är alternativet?"

Rädslan för det främmande ligger hela tiden under ytan hos oss människor, menar Henrik Rydström.
– Vad som är ett svek mot mänskligheten är när man gör politik av den rädslan och exploaterar den.

I november 2009 skrev Henrik Rydström ett blogginlägg "Krilon och en samhällssyn"

Jag fyller på min "kunskapscirkel", med Krilon men det handlar kanske också om att bli stärkt i mina värderingar och synen på människan.

Det behövs fler som Henrik, som utifrån sina liv, visar på det absurda med att dela in människor i vi och dom.

Henriks blogg

Inga kommentarer: