onsdag, mars 31, 2010

Mitt andra vardagsrum












Jag minns inte hur det började, jag tror det var på lågstadiet, men ända sedan tidig barndom har jag älskat biblioteket. Jag kan gå länge och botanisera bland hyllorna. De kommunala biblioteken är verkligen vårt andra vardagsrum, ofta ett riktigt finrum. Malmö stadsbibliotek är ett, med en enorm glasvägg ut mot Kungsparken. I Halmstad står biblioteket på pålar ute i Nissan. Köpenhamn har ett nytt kungligt bibliotek, kallat "den sorte diamant" Fasaden består av 2 500 m2 absolute black granit.
Endast det bästa är gott nog åt folket! Jag hoppas bara att graniten som är bruten i Zimbabwe är framtagen på ett etiskt hållbart sätt.










För många barn kan biblioteket vara det enda rum där man i lugn och ro kan läsa sina läxor utan att bli störd av syskon eller annat. Det gäller särskilt många av våra invandrarbarn i storstäderna som ofta bor trångt och inte har tillgång till eget rum.

Biblioteken är med andra ord en viktig del av demokratin och välfärden. Här kan man bilda sig och också få information om det mesta som är väsentligt i gårdagens, dagens och morgondagens samhälle.

Inga kommentarer: