lördag, oktober 31, 2009

Välfärden och hälso- och sjukvård

Nu är vi klara med behandlingen av hälso- och sjukvården i välfärdsområdet.
Ganska många talare uppe i debatten men det mesta av synpunkterna från temagruppen har blivit beaktade på ett bra sätt. Jag kan dock tycka det är lite synd att vi kongressen tog beslut om partiets hälso- och sjukvårdspolitiska program. Nu finns det tydliga skrivningar om bl.a
- välfärd ur ett Socialdemokratiskt perpektiv
- tydligare skrivningar om nej till vinstuttag
- utveckling av den offentliga välfärdssektorn
-nej till att patienter med privata försäkringar skall köpa sig före i kön
- avskaffa den bortre parantesen i sjukförsäkringen
- öka antalet utbildningsplatser för läkare och andra yrkesgrupper

Ylva Johansson höll ett mycket bra inledningsanförande som utgick tydligt ur våra ideologiska värderingar.
Jag känner mig också mycket nöjd med att vi fått till en bättre skrivning när det gäller hälso- och sjukvårdens kvalitetsutveckling. Nu har vi en bra grund för det fortsatta arbetet.
Jag kunde därför i mitt inlägg dra tillbaka mitt yrkande.

Inga kommentarer: