torsdag, december 17, 2009

En lektion i konsten att skylla ifrån sig

I dagens husorgan står det att läsa om bristerna i arbetsmiljön på socialkontoret i Skillingaryd. I maj 2006 påpekade Arbetsmiljöverket ett flertal brister i arbetsmiljön för de anställda. Det handlade om säkerhetsaspekter men också om lokalernas lämplighet.
När verket gjorde en ny inspektion i år riktades skarp kritik mot kommunen eftersom bristerna inte åtgärdats.
Vad har då det ytterst ansvariga kommunalrådet att säga till sitt försvar?

- Han tycker Arbetsmiljöverket tar till storsläggan direkt, efter drygt 3 år?

- Han tycker att Arbetsmiljöverket jagar offentliga arbetsgivare tuffare är privata, nu handlar det ju om det ansvar majoriteten har för de kommunanställda som jobbar på socialkontoret och inte om privata arbetsgivare.

- Han säger också att den politiska majoriteten prioriterat andra saker framför att bygga kommunhus. Uppenbarligen menas att de anställdas säkerhet och arbetsmiljö inte är ett prioriterat område.

4 kommentarer:

ljusblå vingårdsarbetare sa...

Du får gärna skriva att det var under erat styre som socialkontorets byggdes.
Det fanns då moderater som var kritiska till dom bristfälliga byggplanerna.
Ibland måste man vara lite ödmjuk inför egna beslut för att bli trovärdig.

Sign. Den ljusblåe

Carina Ödebrink sa...

Jag kommenterar gärna kommentarer, det är därför jag har den möjligheten på min blogg MEN jag gör det bara till de som vågar stå för sin kommentar genom att uppge sitt namn.

ljusblå vingårdsarbetare sa...

Jag trodde att du listade ut det, men jag är inte sämre än att säga att den ljusblåe är Gert Jonsson

Carina Ödebrink sa...

Hej Gert
Ja då vet jag vem den ljusblå är i fortsättningen.
Jag känner väl att jag har en viss frihet när jag beskriver politiken utifrån mitt perspektiv även om det självklart skall balanseras med att också vara trovärdig. När det gäller vårt eventuella ansvar för situationen på socialkontoret så fick ju vi lämna ifrån oss makten 2002. Sedan dess har det ju gått några år när majoriteten kunnat prioritera frågan. Vi får väl se hur maktfördelningen ser ut efter valet i september, det verkar ju som att det börjar röra på sig på olika håll och vem som vill vara kompis med vem;)
Trevlig helg!