tisdag, december 01, 2009

Jag är en samlare

Efter att ha hjälpt yngste sonen inför engelskaprovet råkade jag komma in på SVT:s program Sommarpratarna. Finns att se på SVT Play.
Mustafa Cans sommarprogram om sin mamma 2003 var helt fantastiskt. På Sveriges Radio kan man också gå in i arkivet och ta del av de flesta sommarpratare.

Livet, döden och kärleken avhandlades utifrån skiftande erfarenheter. På en timme kom vi TV-tittare rakt in i olika människors liv. Tack Carina för att jag betalat TV-licensen! Det fanns många tankar och berättelser att samla in i hjärta och hjärna.

"Om det finns en Gud, så sitter han nog där uppe bland molnen och iaktar oss här nere på jorden och har väldigt roligt. Jag har fantiserat om den absoluta begynnelsen när jag inte riktigt förstått vad jag håller på med i tillvaron. Och jag kan tänka mig att det var så här:
Gud tillverkade två varelser i två olika verkstäder och med olika recept. En var mannen och den andra kvinnan och han satte ner dem på jorden och lämnade dem åt sitt öde. Och jag tror han sa: - Ni ska kämpa ihop. Gör ni det och klarar ni det så förstår ni varför ni är här. - Ni ska också få en present med er på vägen som kanske komplicerar det hela lite, den heter kärlek, Lycka till!"
ur Helena Bergströms sommarprogram 1992

Inga kommentarer: