tisdag, december 01, 2009

Vem håller fanan?

Idag har jag haft förmånen att få träffa en grupp seniorer som ville veta mer om vårdvalet. Det är så roligt och stimulerande att få tala om det varav hjärtat är fullt men också få ta del av andras tankar, funderingar och kanske också kritiska motfrågor. Det gör att jag tvingas skärpa min tanke på hur jag formulerar mitt budskap.

Vårdvalet rullar vidare. En chef för en landstingsdriven vårdcentral har lämnat in två ansökningar för godkännande av vårdval. Dels som chef för den offentligt drivna vårdcentralen på Rosenlund i Jönköping, men också som delägare för ett privat bolag som vill etablera sig. Självklart fick han lämna sin anställning med omedelbar verkan. Det är ju helt orimligt att förena dessa två helt olika uppdrag.

En stillsam fundering jag drabbas av när det gäller vårdvalet handlar om vem eller vilka i politiken som håller fanan högt för den egna landstingsdrivna verksamheten?
Den borgerliga majoriteten är ju så besjälad av att få in fler privata utförare.

Inga kommentarer: