tisdag, december 01, 2009

Stillhetens hav



















Sitter och blickar ut över stillhetens hav... Ja, nu vet jag inte om det är precis det jag ser men månen lyser hel och vit mot den svarta eftermiddagshimlen utanför mitt köksfönster.

På gårdagens kommunfullmäktige hade jag två interpellationer, en till socialnämndens ordförande om hur ansvaret inom nämnden ser ut för familjecentralen och ungdomsmottagningen. Den andra interpellationen var ställd till kommunstyrelsens ordförande om socialchef i kommunen.
Svaren jag fick var inte särskilt klarläggande. Jag tycker det är märkligt att det inte finns någon som har ett speciellt ansvar för att hålla samman och driva utvecklingsfrågorna när det gäller familjecentralen och ungdomsmottagningen.

Ännu mer märkligt är att den borgerliga majoriteten inte är beredda att anställa en socialchef.
"Jag tycker inte att vi ska tillsätta ny förvaltningschef" svarar kommunalrådet.
Göran Persson brukade på sin tid som kommunalråd ibland kallas för HSB, Han Som Bestämmer, det verkar passa in på fler kommunalråd.

I dagsläget finns en chef för äldre- och handikappomsorgen samt en chef för individ- och familjeomsorgen. men det finns ingen som i den näst största förvaltningen i kommunen har det viktiga och strategiska förvaltningsövergripande ansvaret för de andra frågorna nämnden ansvarar för. Det finns med andra ord ingen som driver övergripande utvecklingsarbete eller ansvarar för övergripande samverkan mellan kommunens olika förvaltningar, eller mellan andra kommuner, eller landstinget.

Socialnämndens ordförande tyckte i debatten att kommunen inte ska vara drivande i viktigt kommunalt samarbete, "det är bättre att de är hemma och arbetar". Ett fullkomligt hårresande resonemang enligt min mening.

Inga kommentarer: