tisdag, december 08, 2009

Vad är en nyhet?

Vissa mornar börjar lite sämre än andra. Till att börja med hade jag inte riktigt den tiden jag skulle velat haft på morgonen, men det var kanske inte det största problemet.
På vägen in till jobbet lyssnade jag på Radio Jönköpings morgonnyheter, det var då det kom krypande.... irritationen.
Förstanyheten var att det skett ett inbrott på ett företag i Gnosjö, det var dock oklart om något var stulet?? Inte mycket till nyhet enligt min mening.
Väderleksrapporten gav vid handen att det skulle mulna på under eftermiddagen. Okej, jag tittade ut genom vindrutan och kunde konstatera trots att det fortfarande var mörkt att: jo, nog var det mulet, så hur det skulle kunna bli ännu mer mulet framöver lät ju en aning märkligt.

Frågan var om det var mej eller nyheterna det var fel på egentligen? Men jag tycker att det är för mycket nyhetsfokus nu för tiden på brott och kriminalitet, kändisar och deras liv och mindre på seriösa nyheter av samhällskaraktär som berör människor i deras vardag.
Det har skett en enorm förändring av vad som räknas son en nyhet idag jämfört med för kanske 10-20 år sedan. Det är mycket mer ytliga nyheter och färre fördjupningar vilket gör det svårare att förstå komplexa sammanhang och möjligheter till djupare förståelse.
Samtidigt som samhällsförändringar sker allt snabbare, samhället i stort är mer komplext och världen både krymper och växer genom globaliseringen.

Inga kommentarer: